31/08/2012

Pussy Rioti juhtum. Margus Ott


Teaduse ja Religiooni Kolleegiumi IX kevadkool
“Piirivalvurid ja piiririkkujad”
18.-19. mai 2012, Põltsamaa

Mis puudutab religioonitemaatikat, siis viimase aja kõige rohkem kõneainet pakkunud piiririkkumine on kahtlemata olnud vene punkbändi “Pussy riot” ülesastumine Moskva Päästja Kristuse kirikus. See on ka Eesti meediast andnud alust elavaks poleemikaks: on esinetud ametlike pöördumistega (Ilves, Põder, parlamendisaadikud), on kirjutatud artikleid ja peetud teledispuute, on arutletud sotsiaalmeedias.
Ise väitlesin sel teemal “Näoraamatus” ühe sõbra seinal, kus arenes elav dispuut. Järgnev mõttearendus on osalt sealsest arutelust inspiratsiooni saanud ning selles on arvesse võetud nende vastuväiteid, kellega ma polemiseerisin.
Ma tahan seda teemat käsitleda kolmest aspektist: ajaloolis-poliitiline, filosoofilis-religioosne ning isiklik-ontoloogiline.


I

Sündmus on teile kindlasti teada. Pussy Rioti liikmeskond näib olevat üksjagu ebamääraste piiridega. Üks neid ühendav tunnus on erksavärvilised kostüümid ja maskid.[1] Nad on korraldanud ülesastumisi Punasel väljakul ja metroos, aga ükski neist ei võitnud nii suurt kõlapinda kui esinemine Päästja Kristuse kirikus, mis tegi otsekohe tuntuks nii Venemaal kui ka mujal maailmas. Paraku on see käinud märterluse hinnaga, kuna osa bändi liikmeid viibib siiamaani vahi all, kusjuures neid ähvardab kuni 7-aastane vanglakaristus.
Tasub meenutada mõningaid asjaolusid: etteaste kirikus kestis 10-20 sekundit, tüdrukute riietus ei rikkunud mingeid norme, nad ei lõhkunud midagi ega vigastanud kedagi. Nad tantsisid altari ees ja ilmselt ka laulsid (ehkki youtoube’is levitatud videol pole originaalheli, vaid stuudios salvestatud muusika). Nende tantsu ei saa lugeda oluliselt väljakutsuvamaks kui sealsamas kirikus või kirikukompleksis toimunud etendus (Vt. REN-TV reportaaži http://www.youtube.com/watch?v=oVVKK8tUeJo vt. alates 1:54). Kellelegi pole saladus, et probleem peitus nende laulu sõnades (nagu öeldud, pole selge kas või kui palju nad seda kirikus koheapeal laulsid), kus nad paluvad Jumalaema, et see Putini minema saadaks, ning kus vihjatakse kiriku koostööle võimudega. Ainsad “vulgaarsed” sõnad, mida nad kasutavad, on “sitt” ja “lits”. 
Esiteks tuleb üle korrata, et tüdrukute vahistamine pole põhjendatud ei kiriku ega riigi õiguse seisukohalt. Esiteks on pentsik kedagi palve eest kiriklikult taunida, eriti kuna selles ei õhutata viha ega vaenu, vaid hoopis kutsutakse üles viha ja vaenu vastu (kaitstakse homode ja naiste õigusi, millega Venemaal on tõsiseid probleeme). Teoloogilist analüüsi PR etteastele vt. Alar Laatsi artiklit “Kirik ja kassid”[2] http://kjt.ee/2012/04/patriarh-ja-kassid/ . Ja kui kiriklikult taunitaksegi, ei tohiks selle eest vangi panna. Teiseks pole nende vangistamine õigustatud riigiõiguslikult: vahistamise aluseks on Venemaa kriminaalkoodeksi paragrahv 213/2, süüdistus huligaansuses. Ometi, nagu öeldud, aktsiooni käigus ei lõhutud midagi, ei soditud, ei vigastatud kedagi ega suunatud solvanguid kellegi kohalviibija isiku pihta.[3] Jällegi on kõigile selge, et asi pole huligaansuses, vaid selles, et aktsiooni käigus protesteeriti Putini võimu vastu, kes on sisuliselt Venemaa diktaator.
Mitmed Pussy Rioti kriitikud on küll nõus kõige eelöelduga ja sellega, et karistus on ebaõiglaselt ränk, aga ometi toovad nad välja, et protestimiseks oleks pidanud valima teised vahendid ja et kirikus ei tohi sellist protestiaktsiooni korraldada. Tasub muidugi kohe mainida seda, et kirik ongi poliitikaga seotud – ja Venemaal veel eriti tihedalt. Eriti ambivalentne on eespool viidatud REN-TV reporaaži lõik, kus sealsamas kirikus tähistatakse kirikuesindajate juhtimisel Venemaa tuumakompleksi 60. aastapäeva... Kirik on aegade jooksul õnnistanud relvi ja sõjavägesid, aga kui õnnistatakse juba massihävitusrelvi, siis on minu meelest midagi väga viltu. Minu meelest on juba ebaeetiline see, kuidas Venemaa patriarhaat Putini diktatuurile kaasa aitab, nii et see muudab küsitavaks nende etteheited Pussy Riotile, et nood toovat poliitikat kirikusse. Kui Venemaa kirik poleks riigivõimuga nii tihedalt seotud, siis poleks PR esinemine ka sellist poleemikat tekitanud.

II

Kuid PR aktsioon on ka selles mõttes oluline, et see toob välja ka religiooni sügavamaid struktuure, PR piiririkkumine toob piirid paremini välja. Kui eelnev jutt on tihedalt seotud antud ajaloolis-poliitilise kontekstiga, siis järgnev jutt kehtib enam-vähem igal ajal ja igas kohas.
Religioonis võiks eristada kaht aspekti. Üks hõlmab mingit teatavat atribuutikat, rituaale, pühakirju, käitumisnorme, mõistetekooslusi, narratiive jne. Seda võiks nimetada usundiks. Teine aga osutab millelegi, mis jääb teispoole kõiki neid vorme, pühadusele enesele. Seda võiks nimetada usuks. Usk ja usund oleksid siis aspektid, mis on igas religioonis, mis seda nime väärib. Selline mõistevalik lähtub küll euroopa traditsioonist ja kristlusest, kus “usk” on üks keskseid mõisteid; mõne teise usundi pinnalt võiksime kasutusele võtta mõne teise mõistepaari, mis keskenduks mõnele teisele religioonifenomenoloogilisele aspektile, kuid mis väljendaks sedasama eristust. Seda võiks isegi püüda teha, kuna niimoodi tuleks ehk selgemini välja, mis see eristus ikkagi on, aga siinkohal ei hakka ma seda ette võtma[4], vaid ajame läbi eristusega usk-usund.
Kõigepealt paar sõna sellest, mis on sellises tähenduses usk. See on viide avavale, tervendavale ja loovale instantsile. Usuks võib nimetada seda, mille kaudu lahustuvad meie psühhofüüsilised klombid ja kompleksid, mis elamist takistavad, nii et meie hingejõud kasvab ja me muutume kehalt ja vaimult tugevamaks, loovamaks. See aga pole pelgalt “isiklik” asi. Eeskätt või isegi kõige olulisemal moel on see seotud avamise, tervendamise ja loomisega, mis käivad minu kui indiviidi ja isiku terviku kohta – usk märgib seda, mille kaudu saab võimalikuks sügavam “käiguvahetus” isiksuse enda toimimises. Selles mõttes pole usk pelgalt “isiksuse arendamine”, vaid see on sõna otseses mõttes kosmiline sündmus, just nimelt lagundades piiratud, suletud, haiglaslikke, sumbuvaid, monotoonseid kalduvusi, millesse isik on kinni jäänud – avades ja tervendades neid, luues inimese uueks niimoodi, et tema läbikäimine enda ja maailmaga on järgu võrra mitmekesisem ja paindlikum. Mitte lihtsalt isiku elujärje parandamine, vaid see, kui isik avastab uue elu.
Kui teadmine põhineb alati teadjal, subjektil, siis usk liigub selles mõttes teadmatuses, et ehitab pidevalt ümber “teadjat” kui teadmise alust. Kui me usus ikkagi räägime teadmisest, siis on see hoopis teises tähenduses: just nimelt teadmine sellisest ümberehitamisest, olemise aluse enese lakkamatust uuendamisest. Teadmine sellest, kuidas püsida teadmatuses. Mitte ignorantsuse ega harimatuse mõttes, vaid just nimelt selles mõttes, et “teadja” on pidevalt küsimuse all ja lakkamatult muundub, võimaldamata ehitada talle mingit “teadmishoonet”. Et hoida metafoore segamini minemast: just see muunduv alus on “kalju”, millele rajatakse usk.
Tuleme aga tagasi usu ja usundi juurde. Antud teema puhul on oluline see, et usk ja usund on lahutamatult seotud: ilma usuta puuduks usundil igasugune tähendus, rituaalid oleks pelgalt teater, moraalinormid õõnes õpetajalikkus, narratiivid pelk ilukirjandus jne. Aga teisipidi vajab usk jällegi mingit kehastust usundi näol; usk ei saa eksisteerida kuidagi abstraktselt “puhta usuna” – nii mõnedki inimesed näivad seda meie new-age’i ajal võimalikuks pidavat, aga minu meelest tähendab see enamasti veelgi primitiivsemate uskumuste juurde tagasilangust kui need, mida mõnest usundist enamasti leida võib. Usul on alati pidepunktid, ta vajab sõrme, mis osutaks endast kaugemale. Põhimõtteliselt võib möönda, et usundina võivad toimida ka mingid muud nähtused peale nende, mida harilikult religiooni alla liigitatakse, aga igatahes on usundid prototüüpseteks usu vahendajateks, ning pole võimatu seegi, et juhul kui kitsas mõttes religioonid kaoksid, siis ka nood muud nähtused ei suudaks toimida usundina (selle mõiste tehnilises tähenduses).
Nüüd see paratamatu seos usu ja usundi vahel annab alust nende etteheiteks Pussy Riotile, kes on muidu punkarite poliitilise sõnumiga nõus. Nad ütlevadki, et isegi kui usundiline atribuutika on eeskätt vahend usule osutamiseks ja usuni viimiseks, siis ometi on meil vaja mingit sellist atribuutikat ja ilma selleta me ei jõuaks kuhugi. Või vähemasti kahaneks “kuhugi jõudmise” võimaluste hulk – ütleme näiteks, kui elavate usundite nimistust kaoks õigeusk – siis oleks ka kogu inimkond vaesem. See on paljude reaktsioon PR aktsioonile: õige poliitiline taotlus, aga lubamatute vahenditega.
Ei saa aga silmist lasta mainitud teist poolt: usundil on mõte ainult usu kaudu. Kui see kaob, siis on usund kõige mõttetum ja isegi kõige ohtlikum asi. Seda võiks nimetada sektantluseks: sekt on see, mis avab ja tervendab inimest mingil määral, ent sulgeb ta järgmisel tasandil ja teeb ta veel kõrgemas mõttes haigeks. Sekt erineb lihtsalt orjanduslikust või muust taolisest abusiivsest korrast sellega, et vähemasti algselt tugineb ta inimeste vabatahtlikule liitumisele ja poolehoiule. See võrsub asjaolust, et inimesed alguses tõesti avanevad, saavad tervemaks ja loovamaks. Aga sektis haaratakse need järgmise tasandi sulgumise, haiguse ja loovusetuse sisse ning allutatakse kolmele põhilisele ihale: võim, raha, seks. Igasugune fanatism kuulub siia alla. Paljude kodanike jaoks on kogu religioonil halb märk küljes just sellepärast, et seda samastatakse sektiga: et küll vabastatakse mingid jõud, aga seda perverssemalt inimene orjastatakse. Sekt on usund, kust on kadunud usk, ent mis opereerib sarnase atribuutikaga. Nüüd aga on need atribuudid saanud asjadeks iseeneses (kolme põhilise iha teenistuses). Seda võiks jällegi tehnilise terminiga nimetada puuslikekummardamiseks (andku mulle andeks puuslike kummardajad, mis võis kunagi olla religioon kogu oma kahetises struktuuris). St. see, mis peaks olema nagu uks või pikksilm, on saanud ise kummardamisobjektiks, ikoon on saanud iidoliks, preester-vahendaja Suureks Juhiks.
Antud juhul, kus altari ees tantsimise eest on noored inimesed ja emad juba kuu aega vangis istunud ja pole välistatud, et istuvad veel seitse aastat[5], võib just nimelt küsida, kas siin pole tegemist sektantluse ja puuslikekummardamisega? Kui esmatähtsad on institutsioonid, tavad, kombed, ja kui kaob viide sellele, mille jaoks need mõeldud on. Ehk antud juhul: kui esmatähtsaks saab kirik institutsiooniga ja selles praktiseeritavad kombed, ning unustatakse ideed, printsiibid, eluviis, mille ümber kirik oma kommetega üldse loodi: ligimesearmastus, andestus jne. Kuidas saab kirikupea ütelda: “Neile pole andestust”? Andestus on võimatu ainult siis, kui inimene ise selle ära tõukab, sellest keeldub, aga antud juhul see nii ei ole, loetagu kasvõi PR ühe vangistatud liikme, Nadežda Tolokonnikova kirja 29. märtsist: http://freepussyriot.org/content/29032012-letter-nadezhda-tolokonnikova-one-arrested-women . Minu meelest on see isegi väga sügavalt kristlik kirjutis.

III

Veel üks teema, mis on samuti seotud õiguse ja õigustamisega, puudutab protestijate isiklikku tasandit. Nimelt on neile ette heidetud seda, et väikese lapse ema ei tohiks nii ohtliku asjaga tegeleda.[6] Me teame, milline on Venemaa. Selliste asjade eest võib ilma jääda vabadusest, tervisest, isegi elust. Et millise õigusega nad ohverdavad oma lapse õnne ja võib-olla psüühilise tervise mingi poliitilise aktsiooni nimel.
Minu meelest on sellise etteheitega midagi väga sügavalt valesti. Esiteks tundub, et see taandab ära usu ja eetika pelgalt “selle maailma” kalkulatsioonidele, õigustamani kollaboratsionismi-kvislinglust, konformismi-mugandumist. Sellele diktatuurid tuginevadki. Meil on kalduvus omistada diktatuuride olemus üksikute perverssete, paheliste ja koletuslike inimeste türanniale. Samas aga ei suudaks see käputäis perverte iial valitseda terve ühiskonna üle, kui nad ei saavutaks enamiku, täiesti korralike ja normaalsete inimeste koostööd. See koostöö saavutatakse reeglina ühiskonna horisontaalsete sidemete, inimestevahelise võrdse anarhilise koostöö lõhkumisega. Mitmesuguste kudedega tihedalt seotud ühiskonnast jäävad järgi ainult üksteisest eraldatud lõimelõngad. Põhimehhanismiks on hirm. Diktatuur püsib seni, kuni inimene kardab oma ligimest ega usalda teda; ja diktatuur kukub sel päeval, mil see hirm kaob ja usaldus taastub. Diktatuuri ei hävita mitte relvad, füüsiline jõud, vaid inimestevaheliste horisontaalsete anarhiliste suhete taastumine, moraalne jõud.
Etteheide PR-le, et nad peaksid oma lastele mõtlema, paigutub suurepäraselt sellisesse diktatuuriloogikasse. Ma kardan, mis saab minust ja mu lähedastest, kui ma teen seda või toda. Ja kuna kõik niimoodi mõtlevad, kuna kõigil on lähedasi, siis keegi ei võtagi midagi ette ja kõik muganduvad ühel või teisel moel. Sellise perversse hirmu ja usaldamatuse udu hajutab märterlus. See on usu tunnistamine. St viide millelegi, mis väljub usunditest ja ühiskondlikust. Viide tollele avavale, tervendavale ja loovale instantsile. Kui keegi teeb midagi, mida ei saa kuidagi põhjendada ega õigustada, aga millest on näha, et see esindab kõrgemat loogikat, mis on vaba ühiskondlikest sulgumistest, haigustest ja monotoonsustest. Ja kui diktatuur tugineb sellele, et ühiskond on atomiseeritud eraldiolevateks inimesteks, kes sulavad ühtlaseks massiks, siis diktatuuri purustav märterlus tugineb isiklikule algatusele, üksikisiku ainulisele teole. 2011. aasta pöördelised sündmused, mis raputasid suurt osa maailmast, said alguse sellest, et üks Tuneesia kaupmees pani ennast põlema. See vallandas Araabia kevade, Hispaania indignado’de, New Yorki Occupy! liikumise jne. Üksikisiku märtrisurm. Või meenutagem Martin Luther Kingi. Või Jeesust Naatsaretlast...
Seda teemat edasi arendades võiks öelda isegi nii, et iga märter tõuseb surnuist üles – ja et Kristus lihtsalt “teostab metafoori”. Märter tunnistab usku, mis on avav, tervendav, loov ning ulatub kaugemale ajaloolistest ja ühiskondlikest sulgumistest ja haigustest – kaugemale surmast kui kõigi sulgumiste ja haiguste võrdkujust. Märtrid tunnistavad Elu, mis ulatub teispoole elu ja surma vastandust. Märtrid annavad meile elu, annavad meile hingamist. Tänu neile me saame tugevas mõttes elada – avaneda, terveneda, luua. Nad kinnitavad meie meelt, et on olemas teine loogika kui “selle maailma isandate” oma.
Pussy Riot, kes on toonud kokku poliitilised ja religioossed valupunktid, on saanud märtriks ja isegi kui nende aktsioonil oli algselt ainult poliitiline ja kunstiline mõõde, siis see on nüüdseks omandanud ka religioosse mõõtme.
Nadežda Tolokonnikova, Maria Aljohhina ja Jekaterina Samutsevitš vabaks!




[1] Juba ainuüksi seda asjaolu saaks pikalt tõlgendada, näiteks nii, et erksad värvid osutaksid individualiseerumispüüdlusele, aga maskid selle lämmatamisele väliste tegurite poolt
[2] Tuleb siiski mainida, et Alar Laats, nagu nii mõnigi teine, on PR teravust mahendanud, tõlkides bändi nime “kassiks” või “kiisuks”. Pussy esimene tähendus antud kontekstis peaks siiski olema “tussu”.
[3] Nii et Arne Hiobi väide “Vabariigi kodanikes” 10.04.2012, justkui Venemaa seadused näeksid PR laadi esinemise eest kuni seitsmeaastase karistuse, on väär (ja pealegi küüniline), vt. http://etv.err.ee/arhiiv.php?id=126755 (AH sõnavõtt alates 49:51).
[4] Näiteks taoistliku mõtleja Zhuangzi kontekstis võiks selleks eristuseks olla lihtsalt “taevas” (mis esindaks “usku”) ja “inimene” (mis esindaks “usundit”).
[5] (Nagu me nüüd teame, olid nad pool aastat eeluurimisvangistuses ning neile määrati kaheaastane reaalne vanglakaristus.)
[6] Vahistatud on väitnud, et nemad selles konkreetses ürituses ei osalenud. Olgu sellega kuidas on, üldine probleem jääb samaks. Ja ikkagi võiks neile ju samadel alustel ette heita seda, et nad üldse sellise rühmitusega seotud on, kui neil väike laps on. Või kui ise ei ole seotud, siis et nad käivad läbi inimestega, kes on seotud, jne.

No comments:

Post a Comment