12/10/2015

Jutlus Angerja Issanda taevaminemise kirikus 20. septembril 2015 A.D.



Jumala Isa ja Poja ja Püha Vaimu nimel.

Täna on meil aeg, kui peame veel ristiülendamise püha järelpüha, seetõttu tõime hommikul ka välja kalli ja elavakstegeva ristipuu meile kummardamiseks, nagu seda päris pühal tehakse. Ja ristiülendamise püha tuletab meile nüüd, umbes pool aastat pärast suurt reedet -- pärast seda päeva, mis on enam kui muud päevad pühendatud Kristuse ristilöömisele -- meelde, et rist on kogu ristiinimese elu keskpunktiks. Sellepärast meenutatakse seda kirikuaastas mitu korda.

Me teame, mis oli rist -- kohutav hukkamisvahend Rooma riigis ja ka teistel vanadel rahvastel, -- aga sellest on saanud märk, mis ehib meid ja meie kirikuid ja mis on meile tõelise pääsemise ja elu andmise meeldetuletus. 

Pühakiri jutustab, et esimesed inimesed, kes loodi, pandi elama paradiisiaeda; ja neile anti kõik rõõmud, mida kujutavad need arvukad puuviljad, mis olid neile lubatud. Aga üks oli keelatud, hea ja kurja tundmise puu vili, seda nad ei tohtinud süüa enne kui Jumal tundis, et selleks on õige aeg, kui nad oleksid küllalt vaimulikult kasvanud ja Jumala ligidust otsinud. Ja mingil ajal pärast sellest puust söömist pidid nad sööma ka teisest puust, mida kutsuti elupuuks.

Kuid inimene on loodud vaba tahtega, ta ei ole nukk Jumala kätes, keda Jumal omatahtsi liigutab. Inimesel oli vabadus ja see vabadus tähendas ka seda, et oli võimalik valida halvasti, valida see tegutsemisviis, mis oli Jumala tahtmise vastu. Me teame, et esimesed inimesed nõnda tegidki, ja sellepärast aeti nad paradiisist välja, õigemini nad polnud enam võimelised paradiisis elama, sest -- nagu ka öeldud on, et inimene mitte ei sööks elupuust, (vt. Ja Issand Jumal ütles: "Vaata, inimene on saanud nagu üheks meie hulgast, tundes head ja kurja. Aga nüüd, et ta oma kätt ei sirutaks ega võtaks ka elupuust ega sööks ega elaks igavesti!" 1Ms 3:22) sest kui inimene oli oma enneaegse puuviljasöömisega patu sisse langenud, siis oleks elupuust süües, st igavest elu saades, muutunud igaveseks ühtpidi inimese kurjus ja teistpidi tema kannatus. Aga Jumal hoidis selle ära, ajades inimese paradiisist välja. 

Inimene, kes oli võimeline saama surematuks, langes nüüd surma võimu alla ning rohkete kannatuste ja hädade ja segaduste alla, kuid tuleb meeles pidada, et Jumal ei jätnud inimsugu kunagi maha. Ja nende rohkete eksirännakute kaudu, kaudselt, palju pikemat ja raskemat teed mööda, tõi Jumal ikkagi inimsoo elupuu juurde, andis talle võimaluse saada igavese elu osaliseks, aga ta tegi seda väga kummalisel ja seletamatul ja isegi kardetaval moel. 

Selleks uueks elupuuks ei olnud miski muu kui rist, rist, millel lihaks saanud Jumala Poeg, kes oli Jumal nagu Jumal-Isa, ja kes samal ajal oli inimene, nagu meie kõik, läks vabatahtlikusse surma süütuna, ehkki see oli kõige suuremate kurjategijate hukkamise koht. Ja selle kaudu, olles jumalinimene, võitis ta surma väe, tõusis kolmandal päeval üles ja nüüdsest pole see enam mitte surmapuu, vaid on tõesti saanud uueks elupuuks. Ja see vili, mis temas ripub, see murtud ja kannatav Kristuse ihu, ongi see elupuu vili, millest me osa võtame, millest me osa saame pühas armulauasalasuses. 

Samas see pole mitte enam ainult surnud ja kannatav ihu, vaid see on ennekõike ihu, mis on läinud surma kaudu läbi põrguhaua, toonela, sügavuste ja tõusnud üles uuele, igavesele elule. Sellepärast see ihu, millest me armulauas ja kogu muu kristliku palve ja osaduse ja vaimuliku võitlusega osa saame, see on juba Issanda ülestõusnud ihu. 

Sellepärast ongi ristil kaks poolt -- teame, et paljudel ristidel on teisel pool kujutatud ka Issanda ülestõusmine, -- sest rist ja ülestõusmine on osa ühest lahutamatust tervikust. Vana aja kirikuisad räägivadki risti paasast ja ülestõusmise paasast, kahest paasast. Ja sellepärast laulame ka nendel pühadel „Meie kummardame Sinu risti ette, oh Issand, ja austame Sinu püha surnust üles tõusmist”. Need on, nagu ka see kirikulaul näitab, ühe asja kaks külge.

Muidugi, sellest uuest elupuust söömine ei anna meile ühekordselt ja iseeneslikult kõiki neid headusi, selles mõttes on inimese teekond siin maailmas ikka vaevaline: ta ei ole veel uues, tulevases kuningriigis, ta peab kandma oma risti, käima Kristuse järel, võtma oma osa nendest vaevadest ja kannatustest, mida Jumal on tema osaks seadnud, kuigi võib ka palvetada alandlikult neist vabanemist ja kergendust. 

Risti kandmine -- sellel ajal, kui Kristus seda ütles, ja lähematel aegadel -- tähendas ka häbi kannatamist Kristuse pärast, tagakiusamiste kannatamist, seepärast ta lisab sinna juurde „kes häbeneb mind selle suguvõsa ees, seda häbenen mina tulevases elus”. („Jah, kes iganes häbeneb mind ja minu sõnu selle abielurikkuja ja patuse sugupõlve ees, seda häbeneb ka Inimese Poeg, kui ta tuleb oma Isa kirkuses koos pühade inglitega." Mk 8:38). 

Aga lõpuks ta ütleb: "Tõesti, ma ütlen teile, siin seisjatest on mõned, kes ei maitse surma enne, kui näevad Jumala riiki tulnud olevat väega." (Mk 9:1).
See aga ei tähenda Kristuse teist tulemist, mis pole ju veelgi kätte jõudnud, vaid see tähendab seda, et juba selles elus saame me -- kas või vähesel määral -- tunda otsekui ettemaitset taevariigi ilust ja rahust ja rõõmust. 

Seda ei saa me pidevalt ja alati, see on Jumala armust ja meie enda usinusest, kui seda meile vahel antakse; aga kes seda maitsevad, need teavad, mis neid ees ootab, need teavad, mis on tegelikult selle maailma tühisuse ja kannatuste ja kurjuse taga: et see on otsekui loor, mis ära rebitakse, ja selle taga on Jumala alguses loodud kaunis ja särav ja kannatusteta maailm. See teine maailm tähendab teisisõnu Jumala armust ja väest osavõtmine, kannatanud ja ülestõusnud Kristusest osavõtmine. Sellepärast on meil kõik see, mis Pühakiri meile õpetab ja Kogudus on meile seadnud, tihtipeale vaevaline, aga siiski rõõmutoov ja rõõmsa eesmärgi, tulevase elu valguse ja ilu poole minemine.

Andku siis Issand ise oma kalli ja elavakstegeva risti väel, et me seda teed käiksime tema jälgedes ja alati rõõmustaksime ja tunneksime lohutust, kui me näeme risti või mõtleme ristipuule; ja kui me ristimärki teeme või ristile suud anname. Aamen.

13/09/2015

Üks luuletus vanast Eesti Kirikust

Koristasin hiljuti ja leidsin pooleksrebenenud paberiräbala, milles võis ära tunda kunagi luteri kiriku ajalehest Eesti Kirik väljalõigatud luuletuse. Autor on Lothar Zenetti, katoliku preester, tõlkinud vist Enn Auksmann.

***

ja Ta nägi suurt hulka rahvast,
ja inimesed tegid Ta meele haledaks.
ja Ta kõneles neile
Jumala kõikevõitvast armastusest.

kui siis õhtu sai,
ütlesid Tema jüngrid:
Issand, saada need inimesed minema,
on juba hilja, neil pole aega.

andke neile siis ometi seda,
nii ütles Ta,
andke neile siis ometi oma ajast!

meil pole endalgi, leidsid nad,
ja mis meil on, see vähene,
kuidas peaks sellest jätkuma nii paljudele?

siiski oli sääl üks nende seas,
kel oli veel viis ajavahemikku vaba,
mitte enam,
hädaga lisaks kaks veerandtundi.

ja Jeesus võttis naeratades
need viis ajavahemikku, mis neil oli,
ja need mõlemad veerandtunnid kätte.
Ta vaatas üles taevasse,
ütles tänupalve ja kiituse.

siis lasi Ta selle kallihinnalise aja
oma jüngrite poolt välja jagada paljudele
                                                     inimestele ... 

ja vaata: seda vähest jätkus nüüd kõikidele.
lõpuks täitsid nad veel tervelt kaksteist päeva
sellega, mis ajast üle jäi,
ja seda ei olnudki vähe!

Ravenna mosaiik, AD 504

26/08/2015

Maarja õigeusu kirikus

Isa Mattias Palli ettekanne Maarja festivali ajalookonverentsil Saaremaal.
Link ettekandele Maarjamaa 800 kodulehel.


Andestust, kopeerin teksti siiski siia ka, sest see on Maarjamaa 800 kodulehel kohutavalt pisikeses kirjas.


MAARJA ÕIGEUSU KIRIKUS


Maarja festivali ajalookonverents,15.08.2015 Saaremaa, Tornimäe

Tänane päev, Jumalasünnitaja uinumise püha ehk rukkimaarjapäev, on otsekui kokkuvõte püha Neitsi elust. Kui L. Tolstoi sõnul ühe oma kangelase kohta „pärast tühist elu tuli ka tühine surm", siis Maarja kohta võib õigusega öelda, et pärast aulist ja õndsat elu tuli ka auline ja õnnis surm.
Palun siis Jumalaema enese eestpalveid ja juhatust, et võiksin avaldada mõne tagasihoidlikku mõtte tema ja tema osa kohta ap.-õigeusu kiriku palveelus ja õpetuses.

1. Maarja osa idakiriku jumalateenistuses ja palveelus

1.1. Palved, milles palutakse Jumalaema eestseismist, on olemas igas õigeusu teenistusvormis ja palvekorras.
Hommikuteenistusel on Jumalasünnitaja laul („Mu hing austab väga Issandat", magnificat – läänes lauldakse õhtuteenistusel) üks pühakirjalauludest e. oodidest, mis, isegi kui ülejäänud oodid on enamuses tavadest jäänud kasutuselt välja, lauldakse pea alati (v.a. teatud suurtel pühadel jms. erilistel puhkudel).
Viimased stihhiiradest (psalmivärsside vahele lauldavatest kirikulauludest) ja kaanonitroparitest (oodivärsside vahele lauldavatest kirikulauludest) on pühendatud Jumalasünnitajale.
„Jumalaema Neitsi"* (vrd Ave Maria lääne kirikus) litaaniatel ja vigiiliatel.

*Jumalaema Neitsi, rõõmusta, Maarja, kes sa oled armu saanud, Issand olgu sinuga. Õnnistatud oled sina naiste seas ja õnnistatud on sinu ihuvili, sest sina oled ilmale toonud meie hingede Lunastaja.

Olulisim on Maarja meenutamine armulaualiturgial („On kohus"* v seda asendav tekst)

*On kohus tõesti õndsaks kiita sind, Jumalasünnitaja. Sind, ikka õnnistatut ja laitmatut, ja meie Jumalaema. Kes sa ülem oled kui keerubid ja palju ausam(aulisem) kui seeravid, kes sa puhtaks neitsiks jäädes Jumal-Sõna ilmale tõid, sind, tõelist Jumalasünnitajat, austame meie.
 – NB – intertsessioonipalves meenutatakse kogu elavate ja uinunute kogudust, pühakuid ja teisi, põhimõtteliselt ühes kategoorias – ehkki erinevas pühaduse astmes – ent kõigi pääsemise aluseks on Kristuse ohver.

Jumalema pühad: neli suurt: sündimine, templiviimine, kuulutamine ja uinumine. Tegelikult väga oluline ka üldmälestus 26.12 (varem ka pühapäev pärast jõule).


Tähtsamad Jumalaemaga seotud hilisemate sündmuste mälestused: kaitsmine (mis on otsekui 5. Jumalaema suurpüha), rüü toomine, „Eluandja allikas".

Arvukad hilisemate ilmutuste, ikoonide jt mälestused: Ivironi, Vladimiri, Petseri jne. (kohati varjutavad need oma rohkusega keskseid Maarja pühi!).
Akafist suure paastu 5. laupäeval. (hiliskreeka tavas viie paastureede jooksul).

1.2. Maarja austamise ajaloost

Esimese nelja sajande vältel pole kindlaid teateid („Sinu armuvarju alla" III saj-st?).
Püha Atanaasi kasutab väljendit mneme Marias, aga tõenäoliselt üldine mälestamine (“Vaata, sestpeale kiidavad mind õndsaks..."). Samas märtrite mälestuspäevad juba III-st saj-st ja eriti Egiptuse tavas võis olla olulisel kohal ka Jumalaema austamine.
Maarja austamine intensiivistus pärast Efesuse kirikukogu 449. a. - ent kuivõrd see oli reaktsioon dogmale (Theotokos; termin juba 319 Aleksandrias), kuivõrd andis üldkirikliku õnnistuse juba kujunenud/kujunemas olnud Maarja kultusele, on raskem öelda.
Seejuures peab tõdema, et kiriku liturgilised vormid on alati olnud muutumises, ehkki teatud tuumik on olnud ka püsiv. Nii pole olemas „õigeusu jumalateenistuskorda e tipikoni" kui sellist; on liturgilised vormid, eri riitused, milles püsiv on vaid teatud „metaliturgia", lex orandi laiemalt. Selle raames on võimalikud ja õigustatud ka arengud, sh Jumalasünnitajale suunatud palvete üha hoogustuv osatähtsus alates IV saj-st.
Samuti ei ütle Maarja austamise mittemainimine veel kõike: enne V saj on üleüldse väga vähe jumalateenistuse kordi või täpsemaid kirjeldusi, ja liturgilises elus oli palju spontaanset.
Igatahes kujunesid V-IX saj jooksul koos muudega välja ka Jumalaema pühad ja muud temaga seotud teenistuselemendid. Väga palju selles oli rööbitist arengut läänega (vrd ka Sub tuum praesidium), ehkki riitustüüp oli põhimõtteliselt erinev.

1.3. Õigeuskliku isiklikus palveelus on Maarjale suunatud palvetel ehk suuremgi osatähtsus; kodune palveelu on ju ka üleüldse vabam ja muutlikum.
Näitena: palveraamatus on hommiku- ja õhtupalvete seas Jumalaema palved, koduses palvekorras loetakse tihti akafisti ja palvekaanonit jne.
Arvukad Jumalaema pühakujud kirikutes ja kodudes on rahva seas populaarsed ja asetsevad üsna suvaliselt. Teatud puhkudel siiski kindla korra järgi: kujuseina nn kohalikud ikoonid, deesis-rühm jne. Nende ees palvetamine on sage.

Jumalasünnitaja ikoonid on idakirikus valdavas osas koos Jeesuslapsega, st. need on ka Kristuse lihakssaamise kujutised. Austades Maarjat austame ju Kristuse ihu; Tal polnud teist inimlikku vanemat, so. Maarja kuulub oma jumaliku Poja juurde, tal on seos ka kiriku kui Kristuse ihuga, vrd Mater Ecclesia (orans e tõstetud kätega
palvetav naisfiguur varastel kujutistel võib olla nii palvetav hing, kirik kui ka Jumalaema).
Eriti XVII-XIX saj (ehk ka tänini?) on loetud ka idas „roosipärga" umbes katoliku praktika sarnaselt.

2. Maarja õigeusu teoloogias

Millal hakati põhjalikumalt mõtisklema Jumalaema rolli üle päästeloos, on samuti hämaruse peidus. UT on selle peamiseks aluseks, kuid sealseid Maarjat puudutavaid kirjakohti on võimalik tõlgendada vägagi erinevalt.
Ka õpetus pühast Kolmainust ja Kristusest on teinud läbi pika arengu, kuigi see kõik on õigeusuliste arusaama järgi varjul algses ilmutuses ja midagi sisuliselt uut sellele ei lisata, lihtsalt seletatakse lahti (exelixis, evolutio). Muutunud on väljendusviisid, dogmade sõnastused, sh õpetus Jumalaemast – see on olnud sama õigustatud areng kui nt kristoloogiliste dogmade puhul. Teisisõnu kui mõtiskleti Kristuse elu ja lunastustöö üle, jõuti paratamatult ka Maarja osani selles. (Idas ei kasutata tavaliselt mõistet marioloogia, õpetus Jumalaema kohta on osa kristoloogiast, soterioloogiast).


Maarja austamise aluseks on arusaam Kristusest kui lihakssaanud Jumalast ning inimese vabadusest ja vastusest Jumala armunõule.
Kiriku põhiõpetused pole kuidagi sulest imetud, vaid edasiantud usuilmutuse seletamiseks ja kaitseks kirikukogude sõnastatud usulaused, mis põhinevad ristikoguduse üldisel meelel v teadvusel. Enamasti on need sõnastatud vastuseks mingitele küsimustele v eksiõpetustele, tihti antinoomilises, paradoksaalsel kujul (nii ka Jumalaema puhul: Ema ja Neitsi, alandlikkus ja ülevus). Nii on ka terminis theotokos kätketud kogu armumajapidamine, nagu ütles Damaskuse püha Johannes.
Kui paljud II-III saj gnostikud eitasid Kristuse tõelist inimlikkust (nt Valentinian: „Kristus tuli Maarjast nagu torust läbi"); siis kirik kaitses seda ja rõhutas seejuures Maarja aktiivset rolli päästetöös.
Püha Irinei (Irenaeus) rääkis Maarjast kui uuest Eevast (vrd hilisem lääne anagrammimäng: EVA:AVE). See on mõistetav osana kristlikust ajalookäsitlusest, kus inimese vabadusel on oluline koht, nad pole vaid esemed, kellele Jumal toimib. Eeva kiusatusele ja sõnakuulmatusele paradiisis vastab-vastandub Maarjale osaks saanud ilmutus ja sõnakuulmine siin langenud maailmas.
„Nagu inimkonda haavati ja ta langes ühe neitsi sõnakuulmatuse kaudu, nõnda sa inimkond ka uue elu teise neitsi kaudu, kes kuulas Jumala sõna. Kristus tuli otsima kadunud lammast, Ta pidi Aadama uuendama, et surematus neelaks surelikkuse. Ja Eeva pidi uuendatama Maarjas, nii et Neitsi saaks neitsi eestkostjaks".
Maailma pääsemise aluseks loodu poolt vaadatuna olid Maarja sõnad: „Vaata, siin on Issanda ümmardaja!" (Lk 1:38). See on vastus, mida Jumal ootab igaühelt, tervelt inimsoolt ja kogu maailmalt; need on kosmilise tähendusega sõnad. Nende kaudu sai üks Naatsareti tütarlaps „ülemaks kui keerubid", nagu ütleb üks meie kirikulaul. Maarjas teostus loodu vastus Loojale: armastuse ja kuulekusega Jumala armastusele.
Neitsi Maarja vaba vastus polnud kuidagi etteprogrammeeritud. Ehkki Jumal oli tema esivanemateliini kaua valinud, polnud ta mingi „tõuaretuse" vili, kes oleks paratamatult õigesti valinud. Maarjal oli tegelik vabadus, ta võinuks öelda ka „ei".
Vähemalt osad suunad läänekiriku teoloogias on seda tõsiasja ähmastanud: Armu ja loomust, Jumala tahet ja inimese vabadust on kaua vastandatud, mistõttu on sugenenudki arusaam Issanda vastupandamatust tahtest ja vajadus otsekui valmis sõnakuulaja järgi. Idakiriku teoloogia näeb armu küll Jumala mitteloodud toimena, kuid samas millegi loodule omasena; seik, mida isegi pattulangemine täiesti ei kaota. Püha Neitsi kehastabki seda loodud ilma loomupärast vastuvõtlikkust Jumala tahtele („Ta on maa enne pattulangemist", nagu ütles püha piiksop Sofrooni; vrd. Maarja maa).
Seepärast pole idas vaja läinud ka pärispatuta eostumise (conceptio immaculata, rooma-katoliku dogmana 1854) õpetust. Viimane tuleneb küll austusest ja armastusest Neitsi Maarja vastu, kuid pühakirja ja varasele pärimuse suhtes võõrastel eeldustel:
Pärispatt pole pärandatud süü ega kõlbeline viga, vaid päritud kaduvus, surelikkus ja kaldumine halvale.
Jumala kuju pole täielikult kadunud, vaid säilinud, ehkki on kaetud patumustusega.
Mainitud armu ja vabaduse ning loomuse vastandamise asemel on varane pärimus ühes idakirikuga näinud pigem nende koostööd ja kooskõla.

Selle kõige tõttu oli Maarja küll Jumala valiku vili, ent selle langenud maailma piires, mitte uue, otsekui langemiseelse seisundi loomine Kristuse sündimise eeldusena.
Idas pole ka ühest vastust, kas Jumalaema oli vaba isiklikest pattudest. Teda kutsutakse kõige pühamaks ja puhtamaks nii ihult kui hingelt. Enamuse arvamus on, et ta ei teinud pattu pärast Kristuse eostumist temas, kuid kas ta enne ja sellest sõltumatult olnuks patuta, ei peeta lunastuslooliselt keskseks teemaks. Me usume, et Jumalasünnitaja oli püham kui keegi elanud inimene, kuid oluline on tema pühendumine oma jumalikule Pojale, Poja pühitsev mõju temale ja Maarja osa Looja armunõus.

Sama puudutab ka tänasele päevale sobivalt Jumalaema ihulikku taevasseminemist (katoliku dogmana 1950). Ida liturgilised tekstid ja jutlused kinnitavad pea eranditult Jumalasünnitaja ihulikku taevavõtmist, kuid seda Jumala valiku, pühitsuse ja isikliku pühaduse summana. Andes liha inimesekssaanud Jumala Pojale jumalikustati Maarja sel määral, et elas juba siin tulevase maailma elu lisaks oma ihu erilisele pühitsemisele ja sai nõnda ülestõusmise osaliseks varem kui muu inimkond (vrd küll Eenok ja Eelija VT-s!).
Kristusel polnud ju inimlikku isa, kogu Tema inimloomus pärines Tema Emalt. Järelikult oli Maarja ühendatud erilisel moel Kristusega ja austades teda, austame ka lihaks saanud Jumala Poega. Inimeste lootuse täitumine Jumala Pojas tähendab seda, et ka neitsilikkus ja emadus (ürgnaiselikkus, vrd das Ewigweibliche Goethel, ka eelkristlike usundite ja filosoofia vajadus jumalike emakujude järgi) on ülendatud, ja seda just Jumalaema pühas isikus.

3. Maarja eestpalujana

Problemaatiline on Jumalaema eestpalvete palumine olnud usupuhastuse ajal ja hiljemgi protestantidele.
Idakirikus on Maarja eestkoste anumine aga loomulik ja põhineb pikal kogemusel („Õige inimese mõjuvõimas palve saadab palju korda" Jk 5:16). Jumalasünnitaja eestpalveid on palunud ja paluvad paljud inimesed, kelle ortodokssuses ja pühendumises Kristusele pole kahtlust. Teoloogiliselt pole ka mingit segadust Kolmainu Jumala ning Maarja, pühakute ja inglitele osutatud palvete vahel, kuigi rahvavagaduses tuleb vahel ärasegamist ette.
Ristikoguduses on varastest aegadest otsitud pühade eestpalveid (nt pealkirjad ora pro nobis katakombides; Origenes kaitses pühakute poole palvetamist juba III saj-l). Seda enam on põhjust paluda eestpalveid Issanda Emalt, kes on ju oma kuulekuse ja usu läbi toonud loodud ilma õige kooskõla Jumalaga ning on nõnda oma Pojale eriliselt lähedal („Ema julgus" nagu seda väljendavad paljud ida kirikulaulud).
Kirikupoeesias on küll julgeid, koguni ülivõrdelisi väljendeid („Kogu oma lootuse panen ma sinu peale, Jumalaema", „Kõige püham Jumalasünnitaja, päästa meid"), mis tulenevad armastusest ja pühendumisest Maarjale, olemata dogmaatiliselt täpsed (Aga vrd „Mu lootus on Isa, mu varjupaik Poeg, mu kaitse Püha Vaim..." kohe seejärel õhtupalvetes!).
Teenides Jumalat pole me mitte üksi, vaid seltskonnas, sh lahkunud jumalaarmastajate seltskonnas. Kuidas võiksime selles eirata inimesekssaanud Jumala Poja Ema kogemusi, eeskuju ja lähedust Jumalaga? Eestpalvete küsimine pole maagiline oluliste vahendajate loetlemine ja appikutsumine, vaid Jumala laste vaba sirutumine tema poole koos terve Kogudusega, sh taevase, õndsate Kogudusega, mille eredaim täht ja samas müstiline kehastus ongi Jumalasünnitaja ja ikkaneitsi Maarja!




Isa Mattias Palli, Eesti Apostlik-Õigeusu Kirik

13/05/2015

Ehk küll tuhanded


Ehk küll tuhanded mu ümber langevad,
see ei pidanud mu külge puutuma.
Kui Su sõnad tõesti kõige kangemad,
siis ei tohiks nad ju tühjaks muutuda.

Võiks ju mõtelda: las rahvad mässata,
kui ei peaks ma selle pärast põdema.
Küll need sõjakolded võivad tossata!
Südametes on nad pandud küdema.

Sulgen silmad, pööran pilgu endasse –
on seal kohta, kuhu võiksin poetuda?
On seal usku millessegi kindlasse?
Kahtlustele ma ei tihka toetuda.

Tahtsid kord, et rõõmustaksin vabana,
aga uskmatuna tegin oma teod.
Rahu leiaksin, kui jääksin magama.
Kui vaid õnnelikud oleks unenäod.

Lasku vaimuna mu laintevahule,
kes Sa sõitled torme oma nimega.
Ütle laintele, et jäägu rahule,
pühi vetepeegel jälle siledaks.

Sealt ma näen, kes vaatab vastu ülevalt,
kui Su kutsel julgen veele astuda.
Või näen seda, kes end peidab sügaval,
ja Su järel julgen sinna laskuda.

Paistab nii, et peegli taga salaja
keegi armusõnu mulle sosistab.
Surma sepp ja õli tulle valaja
püüab endale mind nõnda kosida.

Sa ju ütled, et Sul pole head meelt,
kui saab surma õel ja vana patune.
Pööra kõrvale mind põrgu peateelt,
kuub on ammu juba ropp ja hatune.

Suhtu suuremeelselt minu vaevasse,
kes Sa tõusid hauast nõnda hunnitult.
Aita mindki tõusta üles taevasse,
kes Sa tõstad oma sandi sõnnikult.

Juba kotkad kogunevad kaugemal.
Millal küll Su sammud siia jõuavad?
Ma ei jaksa kaarnatega kaubelda,
tükki südamest nad taga nõuavad.

Kui Sa korjad ära kord mu hinge siit,
selle ilma suure linna tänavalt,
kasi puhtaks mind ja sinna mingem siit,
kus Su kerjused Sind juba tänavad.

Aita läbi minna kitsast väravast,
kus ma komistan ja ennast ära löön.
Vii mind sinna, kus Su päev on säramas,
kus ei võimutse mu üle enam öö.

19/03/2015

WANA KALENDRI paastu lõpp – suur nädal – ülestõusmispüha 2015

 JUMALATEENISTUSED PÜHA SIIMEONI JA ANNA KATEDRAALIS

Ristikummardamise pühapäev
Laupäev 14.03 kl. 17.00 – vigiilia
Pühapäev 15.03 kl. 10.00 liturgia

Kolmapäev 18.03 kl. 17.30 – ennepühitsetud andide liturgia
Neljapäev 19.03 kl. 18.00 – pärastõhtuteenistus

Vaga Johannes Redelikirjutaja pühapäev
Laupäev 21.03 kl. 17.00 – vigiilia
Pühapäev 22.03 kl. 10.00 – liturgia

Jumalaema rõõmukuulutamispüha
Kolmapäev 25.03 kl. 17.30 – õhtuteenistus ja liturgia

Neljapäev 26.03 kl. 18.00 – suure kaanoni lugemine

Vaga Egiptuse Maarja pühapäev
Laupäev 28.03 kl. 17.00 – vigiilia
Pühapäev 29.03 kl. 10.00 – liturgia

Kolmapäev 1.04 kl. 17.30 – ennepühitsetud andide liturgia
Neljapäev 2.04 kl. 18.00 – pärastõhtuteenistus

Issanda Jeruusalemma minemine – palmipuudepüha
Laupäev 4.04 kl. 17.00 – vigiilia
Pühapäev 5.04 kl. 10.00 – liturgia

Kannatusnädal
Esmaspäev 6.04 kl. 17.00 – suure teisipäeva hommikuteenistus
Teisipäev 7.04 kl. 17.00 – suure kolmapäeva hommikuteenistus
Kolmapäev 8.04 kl. 17.00 – õlitamissalasus

Neljapäev 9.04 kl. 10.00 – suure neljapäeva õhtuteenistus ja liturgia
Neljapäev 9.04 kl. 17.00 – 12 kannatusevangeeliumi teenistus

Reede 10.04 kl. 10.00 – suure reede kuninglikud tunnid ja õhtuteenistus
Reede 10.04 kl. 17.00 – Kristuse matmisteenistus (hommikuteenistus)

Laupäev 11.04 kl. 10.00 – suure laupäeva õhtuteenistus ja liturgia

PAASA, Kristuse ülestõusmise püha
Laupäev 11.04 kl. 23.00 – paasa ööteenistus ja liturgia

*
P. Platoni kabelis Wismari 32 akafisti lugemine reedeti (20.03 ja 27.03) kl. 17.30

31/01/2015

TALLINNA PÜHA SIIMEONI JA NAISPROHVET HANNA KATEDRAAL Teenistused 31.01-13.03.2014

Tölneri ja variseri pühapäev, Issanda templisseviimine
Laupäev 31.01 kl. 17.00 vigiilia
Pühapäev 1.02 kl. 10.00 liturgia

Kadunud poja pühapäev
Pühade Siimeoni ja Anna mälestus, Siimeoni ja Hanna kiriku templipüha tähistamine
Laupäev 7.02 kl. 17.00 vigiilia
Pühapäev 8.02 kl. 10.00 liturgia, kontsert

Viimsekohtu, lihast loobumise pühapäev
Laupäev 14.02 kl. 17.00 vigiilia
Pühapäev 15.02 kl. 10.00 liturgia

Andeksandmise, piimast loobumise pühapäev
Laupäev 21.02 kl. 17.00 vigiilia
Pühapäev 22.02 kl. 10.00 liturgia ja andeksandmistalitus

Suure paastu esimene nädal
Esmaspäev 23.02 kl. 17.30 p. Andrease kaanon
Teisipäev 24.02 kl. 16.30 iseseisvuspäeva palvus; p. Andrease kaanon
Kolmapäev 25.02 kl. 17.30 ennepühitsetud andide liturgia
Neljapäev 26.02 kl. 17.30 p. Andrease kaanon

Suure paastu 1., õigeusu pühapäev
Laupäev 31.02 kl. 17.00 vigiilia
Pühapäev 1.03 kl. 10.00 liturgia ja kirikusisene ristikäik
Kolmapäev 4.03 kl. 17.30 ennepühitsetud andide liturgia

Suure paastu 2., p. Gregorius Palamase pühapäev
Laupäev 7.03 kl. 17.00 vigiilia
Pühapäev 8.03 kl. 10.00 liturgia
Kolmapäev 11.03 kl. 17.30 ennepühitsetud andide liturgia

26/12/2014

21/12/2014

Väike jõulusõimede näitus Siimeoni ja Hanna kiriku tornis

Jõulusõimede näitus jääb avatuks 31. jaanuarini uuel aastal. Torni pääseb siis, kui kirik lahti. See tähendab kolmapäevast pühapäevani umbes 11.00 kuni 17.00 (pühapäeval pärast teenistust kuni 15.00). 

Täna pandi kuuse külge ka niplispitsist jõuluehete näitus, mida on võimalik vaadata kolmekuningapäevani. Siin mõned telefoniga tehtud kehvad klõpsud jõulusõimedest.


 MEIDA SÄÄRi jõulusõimekujukeste hulka kuuluvad nii Eesti rahvariietes nukud kui ka ortodoksi ja katoliku preestriteks, munkadeks, nunnadeks ja luteri kirikuõpetajaks riietatud nukud.
Katoliku preester, ema Teresa õde, birgitiin ja dominikaani munk. Paremal üks karjuspoiss. (MEIDA SÄÄR)

Ortodoksi preester, nunn ning luteri kirikuõpetaja. Esiplaanil Joosep ja ingel. (MEIDA SÄÄR)



Osa piduriides rahvast. (MEIDA SÄÄR)


MERIKE MÄEMETSA jõulusõim püha perekonna, eksootiliste kuningate ja rõõmsate karjustega -- kelle me isekeskis frantsiskaani kerjusmunkadeks ümber nimetasime.


Memmed ja taadid PROVANCE'ist tõttavad Jeesuslapsele kingitusi viima.
Püha perekond TŠIILIS VALMISTATUD JÕULUSÕIMES.
Tantsivad ja kitarri mängivad lõbusad tšiillased.

20/12/2014

Teenistused ja sündmused pühadeajal 2014 - 2015 Siimeonis ja Hannas


Kristuse sündimise e. jõulu püha

Kolmapäev 24.12 kl. 16.00 õhtuteenistus ja liturgia

(NB! Täielik paast kl. 12-st päeval!)


NB! 25.12 Siimeoni kirikus teenistust ei ole

10.00 liturgia Issandamuutmise peakirikus

14.00 samas laste jõulupuu


Pühapäev pärast jõule

Laupäev 27.12 kl. 17.00 vigiilia

Pühapäev 28.12 kl. 10.00 liturgia


Kristuse ümberlõikamispüha ja p. Vassiili Suure mälestuspäev

Kolmapäev 31.12 kl. 17.00 vigiilia

Neljapäev 1.01. kl. 10.00 liturgia


Pühapäev enne jordanipüha

Laupäev 3.01 kl. 17.00 vigiilia

Pühapäev 4.01 kl. 10.00 liturgia


Kristuse ristimise ehk jumalailmumise ehk jordanipüha

Esmaspäev 5.01 kl. 17.00 vigiilia

Teisipäev 6.01 kl. 10.00 liturgia ja suur veepühitsus


Pühapäev pärast jordanipüha

Laupäev 10.01 kl. 17.00 vigiilia

Pühapäev 11.01 kl. 10.00 liturgia

***

Püha Platoni mälestuspäev

Pühapäev 11.01 kl. 17.00 õhtuteenistus p. Platoni kabelis Wismari 32

Pühapäev 28.12 kl. 10.00 liturgia ja palveteenistus Issandamuutmise peakirikus

25/11/2014

Pühapäev


Käes pühapäev ja värvilisi vööte üle saali
nii soojalt läbi viirukise õhu päike maalib.
Pea kõik on juba lahkunud, ka viimsed läevad ära,
veel kostab ukse kolksatus ja väljas kriiksub värav.

Üks etteaimdus erutab mind teenistuse järel,
kui kurk on pikast lugemisest justkui veidi käre.
Kas hoovab juba kõrgendikult sooja veini lõhna,
mis kosutaks üht armulauaks paastunut ja kõhna?
Jah, armulaua järelveini jõin vist liiga vähe.
Kuid see on maiaks saanutele tavaline nähe.

Peab vaimulik veel lõpetama pühitsetud annid,
kuid mind mu süda palvetega kiirustama sunnib.
Silm seirab juba – kuhu jäidki kann ja hõbekandik?
Ei saa ju nii, et pudelist kõik karikasse pandi?

Seal ettevalmistuse laual kujuseina taga
ta ootabki – kui tänupalved loetud, olen vaba!

Veel ristimärk ja kummardus, kui altarisse astun,
seal viibijaile noogutan, nad tervitavad vastu.
Kus on mu kakk ja marjaviin ja mõni viigimari?
Teab õiget tröösti ainult see, kes tunneb tüpikoni.

Nüüd aeg on ligi astuda: kes osa saada soovib,
see lasku aga maitsta hea, veel võtku antidoori.
Kuid kuuma veega pooleks palun kallake kagoori –
las hõbeastjais helgib ta, las levitab aroomi!
Oh ortodoksset ahvatlust...! Kas ikka veel on vähe?!
Teeks kurvaks, kui see karikas must lihtsalt mööda läheks.

Ei või siis veinist joobuda, kui Vaimu oled näinud?!
Ei tahaks ühest loobuda – need ikka koos on käinud.
Kui pole mul need asjad peas just pisut segi läinud.
Kui olengi ma kunagi seal vahet teha täinud...

Ehk soovingi, et tegema ei tuleks seda keegi,
teab süda siiski. Salamisi tunnistan: hea seegi,
ei ole minu jagada, mis mulle nõnda meeldib.
Võin magusasse unustusse vajuda ma veelgi.

Ja elumured jäävad maha, elu muutub lilleks,
et aina võiksin nuusutada. Muretseda – milleks!
Kaasteenijate seltsis mõnus veeretada juttu.
Ei viitsi – võib ka vaikida. Aeg lendab ikka ruttu.

Ent jätkugu see õnnis päev ka väljas kohvilauas!
Seal päiksesooja seina ääres külitaks veel kaua.
Aeg vaikselt võrku punudes teeb kaugeks ilmakära,
me raugelt sinna unudes ei saagi enam ära.
Või kui, siis ainult lõkkeni. Võib tule teha üles
ning õitseda seal õhtuni kui Aabrahami süles.
Ei tänasest saa enam asja, täna lööme käega.
Eh, las me parem pühitseme täna pühapäeva!


11/11/2014

Moskva ukrainlaste koor 11. novembril Siimeonis ja Hannas

Meie koguduses peab kontserdi Moskva ukrainlaste kapellkoor. Kontsert toimub teisipäeval, 11. novembril kell 18.00. Sissepääs tasuta. Kavas on nii vaimulikku muusikat kui ka ukraina rahvalaule.

06/09/2014

Septembri teenistused Siimeonis ja Hannas

13. pühapäev pärast nelipühi ja Jumalaema sündimise püha
Laupäev 6.09 - 17.00 vigiilia
Pühapäev 7.09 - 10.00 liturgia
Külas Helsingi esipreester isa Markku

Ristiülendamispüha
Laupäev 13.09 - 17.00 vigiilia
Pühapäev 14.09 - 10.00 liturgia ja ristiülendamistalitus

15. pühapäev pärast nelipühi
Laupäev 20.09 - 17.00 vigiilia
Pühapäev 21.09 - 10.00 liturgia

16. pühapäev pärast nelipühi
Laupäev 27.09 - 17.00 vigiilia
Pühapäev 28.09 - 10.00 liturgia

14/08/2014

Jumalaema uinumise püha teenistused Siimeonis-Hannas ja Issandamuutmises

Neljapäeval, 14.08. kell 17.00 Jumalaema uinumise püha eelpäeva õhtuteenistus
Tallinna Issandamuutmise Peakirikus.

Reedel, 15.08. kell 10.00 Jumalaema uinumise püha liturgia nii Siimeonis ja Hannas kui ka Issandamuutmises.

01/07/2014

Idakiriku liturgilised värvid

Õigeusu kirikus puudub liturgiliste värvide kasutamiseks üks, kindel ja üldine reegel, kindlaks on määratud vaid tumeda ja heleda rõivastuse kandmise ajad. Tume võib tähendada nii tumedat veinipunast, tumelillat, koguni tumesinist ja tumerohelist ja muidugi ka musta.

 

Koguduse tasandil sõltub palju rahalistest võimalustest või vanade teenistusrõivaste kasutuskõlblikkusest. Kõigi heledate päevade jaoks piisab kuldsest ja tumedate päevade jaoks tumedast veinipunasest või tumelillast. Internetis olen kohanud ka seisukohta, et pühade ajal võiks preester selga panna oma kõige ilusama ja rikkalikuma rüü, olgu selle värv mis tahes, ning "tavalise" liturgilise rüüna kanda mõnda tagasihoidlikumat, taas värvist sõltumata.


Selles mõttes, et kindla pühaga seostatakse kindlat värvi liturgiline rõivastus, on alati tegemist kohaliku kombega, kuigi seda kohalikku kommet võivad jagada mitmete eri riikide ja patriarhaatide kirikud. Komme omistada kirikuaasta pühadele ja perioodidele kindlad värvitoonid arenes kõige täpsemaks, rangemaks ja mitmekesisemaks Venemaal, mille traditsioonidest meiegi oleme osa saanud.
Nii näiteks on Eestis õigeusu kirikutes paasaliturgial vene mõjul traditsiooniliselt kasutatud erepunaseid tekstiile, kuigi nüüd on mõnel pool kreeka pruugi järgi üle mindud valgele nagu lääne kirikus. Vale pole loomulikult kumbki.


Mäletan paljusid paasaöid Tallinna Issandamuutmise Peakirikus, kus teenistus algas suure laupäeva keskööteenistusele kohaselt veel valgete altari- ja analogionikatetega ning ka preestrid ja diakonid pidanuks siis olema vist veel valgeis rõivais (kui viitsisid). Ristikäigult tagasi tulles ootas sisenejaid aga punasesse rõivastatud kirikuruum -- isegi tavapärast värvi kirikuküünalde asemel sai müügiletist nüüd punaseid. Metamorfoosi toimetasid nobedad prouad, kes viimastena kirikust ristikäigule väljusid.
Samad nobedad prouad vahetasid ka suure laupäeva teenistuse ajal suure reede tumedad katted valgete vastu, samal ajal kui altarirahvas valged rüüd selga pani. Kõik tahtsid sel hetkel kirikus olla, et kuulata, kuidas loetakse koos koori lauldud vahesalmidega Moosese võidulaulu (2Ms15), Kolme mehe kiidulaulu tulises ahjus (Tn3) ja 82. psalmi, aga ka selleks, et silmaga nähtavast muutusest osa saada ja sellest rõõmu tunda.
Valge on õigeusu kirikus ka jõulude värv nagu lääne kirikuski.
Lisaks on valge, nagu öeldud, õigeusu kiriklike matuste traditsiooniline liturgiline värvus.

Kõige sagedamini võib õigeusu liturgial vaimulikke teenimas näha nn kuldsetes rõivastes, mis võib tähendada nii merevaiguvärvi ja korallpunase segust metallniitidega läbi kootud brokaati kui ka kahvatut tibukollast siidi. Kuldseid rõivaid kantakse alati, kui pole tegemist püha või perioodiga, millega traditsioon on kokku sidunud mõne värvi kasutamise. Kuldne sümboliseerib jumalikkust, Kristust ja taevast Jeruusalemma.


Serbia vaimulikud pärast Jumalaema uinumise püha liturgiat
Helesinised, aga ka muud sinist tooni või hoopis valged teenistusrõivad ja katted on kasutusel kõikidel Jumalaema pühadel. Mõnd Jumalaema püha templipühana tähistavates kirikutes võidakse helesinist kasutada ka tavapärase kuldse teenistusrõiva asemel.

Tumepunased, tumelillad või mustad, aga ka teistes tumedates ja sügavates toonides teenistusrõivad kuuluvad paastuaegade juurde. Mõnel pool on kombeks suure paastu argipäevadel kasutada tumepunast või lillat, kuid laupäeviti-pühapäeviti tavapärast kuldset. Teisal kasutatakse suure paastu argipäevadel musti teenistusrõivaid ja laupäeviti-pühapäeviti tumepunast või lillat. Must värv on õigeusu liturgilises rõivastuses hiline nähtus, kuigi on halli kõrval laialdaselt kasutusel preestrite igapäevases ametirõivastuses. Ka õigeusu matuste traditsiooniliseks liturgiliseks värviks on just valge mitte must, isegi siis, kui matus toimub suurel nädalal.


Märterpiiskop Platoni mälestuspäev 
Märtrite ehk veretunnistajate mälestuspäevadel, ristiülendamispühal, Ristija Johannese pea maharaiumise pühal ja peeterpaulipäeval on liturgiliseks värviks erepunane, mõnel pool ka tumepunane või lilla. Erepunane on õigeusu kirikus ka üks ülestõusmispühadel kasutatavatest värvidest.

Erinevalt lääne kiriku punasest on õigeusu kirikus nii palmipuudepüha kui ka nelipühi ja Püha Vaimu päeva liturgiliseks värviks roheline. (Ammu) ärakaranud luterlasena hämmastas see mind alguses, sest kuidas ometi saab roheline sümboliseerida Püha Vaimu tuld? Mingi muu võimalik sümboolika ei tulnud mulle üldse pähe.
Stiilinäide nelipühast Vene õigeusu kirikus
Hämming või häiritus läks siiski nii ruttu mööda, et mul jäi selle kohta preestrilt küsimata ja raamatust uurimata. Kirikus oli ju nii palju rohelisi kaski, et mu silmad lihtsalt unustasid punase, justkui pidanuks liturgiline värv olema roheline kas või ainult selleks, et kaskedega sobida. Alles tänavu tuli sellest nelipühil juttu ja meile selgitati, et roheline sümboliseerib Püha Vaimu kui elu ülevalpidajat ning elu tärkamise ja kevade värvina ka kiriku sündi.
Lääne kirikus lahvatab kirik niisiis maailma kui tuleleek, ida kirikus kasvab nagu puud ja rohulibled. Võib-olla ongi õigeusu kirikus Püha Vaimu tuli roheline.

09/06/2014

Nunn Theososti tekstide kogemisest 2014. aasta Akadeemia 3. numbris

Theososti annab ülevaate tekstidest, mille keskel möödub ortodoksist kristlase elu ja mida kogetakse nii lauldes ja laulduna, lugedes ja loetuna kui (kaasa)palvetades. Kogu oma rikkuses ja mitmekesisuses on need tekstid elavas kasutuses eelkõige kloostrites. Nende tekstide rütmis elamise kogemusest tõukubki Theososti ettekanne Tartu O.Lutsu nimelise Linnaraamatukogu 100. aastapäeva kõnekoosolekul "Internetist kloostrini".

2014. aasta Akadeemiad ei ole (veel?) internetis vabalt kättesaadavad. Hinnaga 2.20 saab pdf-formaadis ajakirja osta ja oma arvutisse laadida Apollo veebipoest.

Siseinfoks olgu lisatud, et mul on see Akadeemia number elektroonilisel kujul olemas.

Metropoliit Stefanos perest ja ühiskonnast Postimehe arvamusrubriigis

07/06/2014

Juuni teenistused Simmus-Hannas


Vanemate laupäev (surnute mälestus)
Laupäev, 7.06. kl 16.30 üldine hingepalve

Nelipühi, Kolmainu püha

Laupäev, 7.06. kl. 17.00 vigiilia
Pühapäev 8.06. kl. 10.00 liturgia ja õhtuteenistus põlvituspalvetega


Kõikide pühakute pühapäev

Laupäev, 14.06. kl. 17.00 vigiilia
Pühapäev, 15.06. kl. 10.00 liturgia


NB! 16.06 - 28.06 apostlite paast


Eestimaa pühakute pühapäev
Laupäev, 21.06. kl. 17.00 vigiilia
Pühapäev, 22.06. kl. 10.00 liturgia

Ristija Johannese sünnipäeval 24.06 Siimeonis ja Hannas liturgiat traditsiooniliselt ei peeta, küll aga on Simmu ja Hanna inimesed siis oodatud Tallinna Issandamuutmise Peakirikusse, kus liturgia algab tavapärasel ajal 10.00 (sealsete teenistuseaegade nägemiseks mine aadressile http://www.platon.ee/
ja klõpsa nende koduleheküljele jõudes nupul KALENDER).


3. nelipühijärgne pühapäev. Peeterpaulipäev.
Laupäev, 28.06. kl. 17.00 vigiilia
Pühapäev, 29.06. kl. 10.00 liturgia


Pühapäeval, 29.06. on  Issandamuutmise peakiriku teise altari - s.o Peetruse ja Pauluse altari - püha.  Ka Simmu-Hanna omad on oodatud. Liturgia algus tavapärasel ajal 10.00.