20/06/2017

Kuidas Katrin Siimeon-Hannas UI kogudusepraktikat tegi ehk noppeid praktikapäevikust 1. osa

Kuupäev: 25.05.2014
Koht: Tallinna Püha Siimeoni ja Naisprohvet Hanna kirik
Tegevus: kirjavahetus ja praktikaülesannete selgitamine juhendajaga.
Kirjeldus/eneseanalüüs: Kirjutan meie koguduse esipreestrile oma soovist sooritada praktikat oma kodukoguduses, Tallinna Püha Siimeoni ja Hanna kirikus. Olen murelik, sest ei tea, milliseid ülesandeid mul naisterahvana üldse võimalik täita oleks. Isa Mattiase vastus on aga igati positiivne: ta kirjutab, et praktika sooritamine meil on kindlasti võimalik ja küllap leiame ka sobivad ülesanded. Ta on ka nõus juhendajaks hakkama. Teavitan UI praktikajuhendajat kirjalikult, et mul on praktikakoht ja juhendaja olemas.

Pühapäevase kohvilaua ajal räägime i. Mattiasega võimalikest ülesannetest ja ta arvab, et ma võiksin proovida õppida teenistustel lugema ja laulma. Seda õpetama on võimelised nii tema ise kui ka mitmed teised meie kogudusest, nt teine preester i. Afrat ja koorijuhataja Terje. Praktika põhieesmärk on niisiis püstitatud: vaja õppida lugema ja laulma teenistustel ja seda kohe ka praktiseerima hakata. Ootan suure huviga, kuigi ka teatava ärevusega. Ei tea ju, kuidas ma selle kõigega toime tulen. I. Mattias jõuab küsida ka õnnistuse meie metropoliidilt, kes selle ka annab. Kogudusepraktika võib alata!

Kuupäev: 14.06.2014
Tegevus: Lauluproov ja vigiilia, lugemine, laulmine.
Kirjeldus/eneseanalüüs: Õpin 8. viisi. See on igati tore viis, noodid jooksevad nagu redelit mööda üles ja siis jälle alla tagasi. Lihtsalt õpitav ja jääb kergesti meelde. Sellel viisil lauldakse ka õigeusu tuntud palvet: „On kohus tõesti õndsaks kiita Sind, Jumalasünnitaja, Sind ikka õnnistatut ja laitmatut ja meie Jumala Ema, kes Sa ülem oled kui keerubid ja palju ausam kui seeravid, kes Sa puhtaks neitsiks jäädes Jumal Sõna ilmale tõid. Sind, tõelist Jumalasünnitajat austame meie.“ Samuti enne sööki: „Kõikide silmad loodavad, Issand, Sinu peale ja Sina annad neile nende rooga omal ajal. Teed lahti oma rohke käe ja täidad kõik, mis elab, hea meelega.“
Vigiilial olen lugemistes jätkuvalt hädine. Vähemalt endale tundub nõnda. Teised muudkui kiidavad. Olen igal juhul väga tänulik selle julgustamise ja lahke juhatamise eest, mis mulle osaks saab. Terje muigab pärast teenistust ja soovitab mul iga vea korral kätega vehkimise heaga tegemata jätta. Kätega vehkima hakkan ma selleks, et oma ahastust väljendada, see kipub mul väga loomulikult tulema. Umbes, et „ma tegin vea, vaadake kõik, kui kahju mul selle pärast on!“. Kujutan ette kui koomiline see võib kõrvalseisjatele tunduda. Üritan meelde jätta: „Mitte kätega vehkida!“
Aeg: 2,5 tundi

Kuupäev: 2.07.2014
Tegevus: kiriku valvamine, vestlused külastajatega.
Kirjeldus: kiriku avatud hoidmine, vajaliku info jagamine külastajatele, õlilampide süütamine-kustutamine, vajadusel koristamine.
Eneseanalüüs: Minu esimene päev kirikuvalvurina. Ma kardan kogu aeg, et teen kohe-kohe midagi väga valesti, et lõhun või põletan midagi ära. Mõtlen, milline suur usaldus minu vastu, kes ma vaid mõned kuud olen koguduse liige olnud, aga nüüd on minu käes võtmed ja paroolid jms. Alguses oli juttu ka sellest, et peaksin müüma ka pisikes kirikupoes, aga see jäi siiski ära. Kuigi öeldi, et kui väga vaja, siis võin müüa ka. Jõudsin kirikusse kella kümneks, süütasin lambid ja avasin uksed. Kahju, et altariruumis jäävad lambid süütamata, sest sinna ilma õnnistuseta ükski kõrvaline isik siseneda ei tohi ja mul ei ole ka mingisugust otsest vajadust sinna minna. Pärast istun kiriku kööki maha (selle avatud uksest näeb kõiki kirikusse sisenejaid), keedan tassi kohvi ja jään inimesi ootama.
Inimesi ei käinud just väga palju, aga mõned siiski. Peamiselt turistid ja mõned koguduseliikmed. Turistide seas paistis olevat nii õigeusklikke kui ka muidu uudistajaid.
Lisaks muule, pean lihtsalt ka inimestel silma peal hoidma, et poleks ebasündsat käitumist (lärmamist, jooksmist jms) või näiteks varastamist. Jah, tõesti tullakse kirikusse ka varastama. Isegi lauluraamatuid on varastatud, mille üle küll mõni viskab nalja, et ju need ühed väga vagad vargad olid. Või vähemalt potentsiaalselt vagad.
Päeva lõpus olen murelik. Ikka samal põhjusel, millel päeva alguseski. Ega ma ometi midagi valesti ei tee, lampe põlema ei unusta. Siiski, ilmselt läks kõik õnnelikult ja kirik on hommegi alles kui ma tagasi tulen. Ma väga loodan.
Aeg: 8 tundi

Kuupäev: 3.07.2014
Tegevus: kiriku valvamine (10.00-18.00), vestlused, väike pärastõhtuteenistus (18.00-19.00).
Kirjeldus: samad ülesanded, mis eelmisel päeval ja teenistusel lugemine.
Eneseanalüüs: Hommik algas nagu eilegi. Täna paistab olevat eriti palju vene keelt kõnelevaid külastajaid. Minu kesise tolle keele oskusega saab muidugi palju nalja. Helistan oma hea vene keele oskusega emale, et küsida, mida tähendab „svetši“. Tuleb välja, et tegu on ühe kiriku valvamise puhul väga olulise sõnaga. Nimelt tähendavat see küünlaid (ma küll oletasin seda ka ise, aga kindel ei olnud). Noh, hea, et vähemalt üsna oma valvurikarjääri alguses selle teada sain. Vaene venelanna, kes ennist minult küünalde kohta küsis, pidi mulle terve pantomiimi maha mängima, et ma aru saaksin, mida ta tahab. Õnneks kasutas ta muuhulgas ka ühte sõna, mida ma hästi teadsin. Nimelt „ogon“ – „tuli“.
Kui keelelised viperused sinnapaika jätta, siis läks päev kenasti. Ja taas, ma loodan, et kirik on hommegi alles. Pärast õhtuteenistust lahkudes kontrollin kõik õlilambid vähemalt kaks korda üle.
Aeg: 9 tundi

Kuupäev 4.07.2014
Tegevus: kiriku valvamine, vestlused.
Kirjeldus: sama, mis eelnevail päevadel.
Eneseanalüüs: Kirik on alles! Päeva alguse rutiin on ikka samasugune nagu eelmistel päevadel. Lasen ennast kirikusse sisse, peatun lühidalt palveks, süütan lambikesed, avan ukse ja keedan kohvi. Muidu kulgeb kõik vaikselt, kuid päeva lõpus saan oma esimese teravamat sorti elamuse osaliseks. Kirikusse sisenevad u 20 minutit enne sulgemist kolm „kahtlase“ välimusega meesterahvast. Paljaste ülakehadega, üleni tätoveeritud, üsna lärmakad ja leebelt öeldes väga enesekindla hoiakuga. Lisaks söövad mehed kõik ühelt taldrikult makarone, selle tegevuse juures neid ka igale poole laiali pillates. Olukord võtab mu nõutuks. Lähen meestele küll saali järele ja palun neil kirikus sobilikumalt käituda, aga mehed ignoreerivad mind täielikult. Peast käivad igasugused mõtted läbi. Ma olen siin üksinda, mul on küll telefon käes, aga kui ma ka hakkaksin politseisse helistama, siis jõuaksid nad selle üsna kiiresti mul käest ära krahmata. Pealgi, antud hetkel poleks ju politseisse helistamine väga õigustatudki. Nad ei ole ju midagi väga hirmsat teinud. Äkitselt taipan, et ma olen kristlane ja seisan oma kodukirikus. Mida peaks kristlane sellises olukorras tegema? (WWJD – What Would Jesus Do? – on miski Ameerika kristlike noorte liikumine. Mulle on see küll alati väga väga väga liiga ambitsioonikas tundunud. Guess what, I’m not Jesus, I can never do what He did. Aga märksa adekvaatsem on selles olukorras küll küsimus, et mida üks korralik kristlane – mida ma ei ole, aga tahaks olla – sellisel puhul tegema peaks.). Ma tean ka vastust: palvetama peaks loomulikult. Teengi siis seda (mittekuuldavalt). Mehed hakkavad mulle rohkem tähelepanu pöörama. Üks alustab juttu, nii poolenisti ka minu poole suunatult. Ta räägib, et vend sai nädal tagasi tänaval nuga ja on nüüd surnud. Ja et kui tema nüüd juba on omadega kirikusse jõudnud, siis ei teeks ehk halba üks küünal süüdata, näiteks venna mälestamiseks. Aga kas me küünalde eest raha ka küsime. Mina ütlen, et muidu küll, aga kui raha ei ole, siis ühe küünla võin ma ka nendele välja teha. Mehed jäävad vaikseks, paistab, et mõtlevad asja üle järele. Lõpuks ütleb too, kellel vend surma sai: „Noh, poisid, teeme siis selle pulli ära“. Jutu toon on üleolev, aga ma saan aru, et tal on tõsi taga. Toon küünla ja juhatan mehed surnutemälestamislaua (ma loodan, et seda nimetatakse nõnda...) juurde. Nad panevad küünla põlema ja seisavad mõnda aega selle ees. Kaaslased patsutavad natuke ka meest, kes oma venda leinab. Siis seatakse end minekule. Muuseas räägivad nüüd juba üpris sõbralikuks muutunud mehed, et said just samal päeval vanglast välja. Kuhugi minna ei olnud ja astusid naljaviluks kirikust läbi. Leinav mees räägib, et tema ei ole mitte kunagi varem ühtegi kirikusse sisse astunud. Nad tänavad mind küünla eest ja ütlevad, et olen üks hea inimene. Kui nad on lahkunud, ootan umbes minuti ja siis lähen ust sulgema. Uksega on midagi tehtud, ma ei saagi aru, mis täpselt valesti on, aga igal juhul on seda raske kinni tõmmata. Alles pika kangutamise peale õnnestub. Arvan, et midagi sellega tehtud oli, ehk oli neil mingi kurjem plaan kui tulid, aga mõtlesid vahepeal ümber. Ei tea. Võib-olla olen lihtsalt mina paranoiline. Igal juhul, saan ukse viimaks kinni, lukustan ka sisemise ukse. Ja siis seisan ja värisen natuke. Oli hirmsavõitu küll. Mõtlen, et kristlane ei peaks ealeski inimesi kartma, aga ju ma ei ole nii hea kristlane. Mina kartsin küll ja kuidas veel kartsin. (Lisaks igasugused kujutlused sellest, kuidas oleksin võinud üritada nende meestega pikemalt usuasjadest rääkida ja mis siis kõik oleks võinud sündida. Ehk jäi minu arguse tõttu nüüd midagi väga head ära.) Aga kõik läks tegelikult hästi. Tänan Jumalat. Panen asjad kokku ja lähen pärast vajalikke sulgemistoiminguid koju.
Aeg: 8 tundi

Kuupäev: 5.07.2014
Tegevus: kiriku valvamine, lauluproov, vigiilial lugemine ja laulmine, kiriku koristamine.
Kirjeldus/eneseanalüüs: Hommikul mõtlen isegi väikese hirmuga, et tõotab tulla väga pikk päev. Ei ole juba ammust ajast sellisel töökohal olnud, mis nõuaks kuskil nõnda pikalt kohal viibimist. Täna siis peaks see aeg olema ennustatavalt umbes üheteistkümnest seitsmeni. Seejuures tuleb kõige enam pingutust nõudev osa ilmselt päeva lõpus, mil pean vigiilial lugema ja laulma. Mõtlen vähema pelgusega ka eilsete külastajate peale, et ehk tulevad tagasi. Selles mõttes on ühtaegu nii hirmu kui lootust. Tegelikult on hoopis väga vaikne päevake. Mõned turistid, ei mingeid erilisi elamusi.
Eksisin! Üks elamus siiski, kui seda nii võib nimetada. Keskpäeva paiku tuleb vene mees, kes üritab mu’ga agaralt juttu vesta. Kahjuks lisandub minu kehvale vene keele oskusele ka temapoolseid takistusi. Nimelt, ta on üsna korralikult alkoholi tarvitanud ja seeläbi oleks tema vene keel ilmselt ka emakeelena kõnelejatele raskesti mõistetav. Seda enam mulle. Tükk aega seisame kiriku tagaosas. Mees räägib ja räägib ning küsib aeg-ajalt, kas ma ikka saan aru, mis ta räägib. (Küsimusest „panimaaješ?“ ma ikkagi sain aru.) Mina üritan aus olla ja ütlen iga kord „net“ või „izvinite, net“ ohtrate pearaputustega. Mul on kohe kahju, et vaene mees näeb nii palju vaeva ja räägib tühja. Siis teeb too inimene mulle enam-vähem märkide abil selgeks, et ma süütaksin tema eest küünla ja palvetaksin. Teen seda. Mees läheb väga härdaks (ilmselt aitab sellele kõvasti kaasa ka joobeseisund, sellegipoolest on selles ka midagi täiesti ehtsat ja ilusat), poetab paar pisarat. Ja äkitselt – suudleb mu kätt, millest ma muidugi üksjagu kohkun. Ma ei ole küll see inimene, kelle kätt peaks kirikus suudlema. Aga, mis tehtud, see tehtud. Tundub, et see on vene inimestel üsna üldine veendumus, et kui keegi juba kirikus töötab – kas või üksnes kirikuvalvurina – siis on tegu juba peaaegu püha inimesega, keda tuleks ka vastavalt austada. Igal juhul, piinlikuvõitu lugu minu jaoks. Loodan, et selliseid juhtumeid enam ette ei tule.
Aeg: 9 tundi

Järgneb...

No comments:

Post a Comment